Phone: 07191002030

شبانه روزی

info@pardis-hospital.ir

تعداد بازدید: 2476
زبان : فارسی

چگونه رژیم غذایی سالم داشته باشیم؟

تاریخ درج خبر : 1401/7/13

مصرف یک رژیم غذایی سالم در طول زندگی به جلوگیری از سوءتغذیه در تمام اشکال آن و همچنین طیف وسیعی از بیماری‌های غیرواگیر (NCD) 

شیوه‌های غذایی سالم در اوایل زندگی شروع می‌شوند – تغذیه با شیر مادر باعث رشد سالم و بهبود رشد شناختی می‌شود و ممکن است مزایای سلامتی طولانی ‌مدتی مانند کاهش خطر اضافه وزن یا چاقی و ابتلا به بیماری ‌های غیرواگیر در سنین بالاتر داشته باشد.
انرژی دریافتی (کالری) باید با مصرف انرژی در تعادل باشد. برای جلوگیری از افزایش وزن ناسالم، چربی کل نباید از 30 درصد کل انرژی دریافتی تجاوز کند. مصرف چربی های اشباع شده باید کمتر از 10 درصد کل انرژی دریافتی و دریافت چربی های ترانس کمتر از 1 درصد کل انرژی دریافتی باشد، با تغییر مصرف چربی از چربی های اشباع و چربی های ترانس به چربی های غیراشباع. و در راستای هدف حذف چربی های ترانس تولید شده در صنعت .
محدود کردن مصرف قند های آزاد به کمتر از 10 درصد کل انرژی دریافتی، بخشی از یک رژیم غذایی سالم است. کاهش بیشتر به کمتر از 5٪ از کل انرژی دریافتی برای مزایای سلامتی اضافی پیشنهاد می شود .
نگه داشتن مصرف نمک به کمتر از 5 گرم در روز (معادل مصرف سدیم کمتر از 2 گرم در روز) به جلوگیری از فشار خون بالا کمک می کند و خطر بیماری قلبی و سکته را در جمعیت بزرگسال کاهش می دهد.
کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت توافق کرده اند تا سال 2025 میزان مصرف نمک در جهان را 30 درصد کاهش دهند. آنها همچنین موافقت کرده اند که افزایش دیابت و چاقی در بزرگسالان و نوجوانان و همچنین اضافه وزن دوران کودکی را تا سال 2025 متوقف کنند.
مصرف یک رژیم غذایی سالم در طول زندگی به جلوگیری از سوءتغذیه در تمام اشکال آن و همچنین طیف وسیعی از بیماری‌های غیرواگیر (NCD) و شرایط کمک می‌کند. با این حال، افزایش تولید غذاهای فرآوری شده، شهرنشینی سریع و تغییر سبک زندگی منجر به تغییر در الگوهای غذایی شده است. مردم اکنون غذاهای پرانرژی، چربی، قندهای آزاد و نمک/سدیم بیشتری مصرف می‌کنند و بسیاری از مردم به اندازه کافی میوه، سبزیجات و سایر فیبرهای غذایی مانند غلات کامل مصرف نمی‌کنند.

ترکیب دقیق یک رژیم غذایی متنوع، متعادل و سالم بسته به ویژگی های فردی (مانند سن، جنسیت، سبک زندگی و میزان فعالیت بدنی)، بافت فرهنگی، غذاهای محلی موجود و آداب و رسوم غذایی متفاوت خواهد بود. با این حال، اصول اساسی آنچه که یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می دهد یکسان است.

 

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.