Phone: 07191002030

شبانه روزی

info@pardis-hospital.ir

تعداد بازدید: 2437
زبان : فارسی

استرس چگونه بر شما تأثیر می گذارد؟

تاریخ درج خبر : 1401/9/7

استرس بر کل بدن شما تأثیر می گذارد، چه از نظر روحی و چه از نظر جسمی. هنگامی که استرس طولانی مدت را تجربه می کنید، 

استرس بر کل بدن شما تأثیر می گذارد، چه از نظر روحی و چه از نظر جسمی. هنگامی که استرس طولانی مدت را تجربه می کنید، مغز شما در معرض افزایش سطح هورمونی به نام کورتیزول قرار می گیرد. این قرار گرفتن در معرض استرس سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می کند و باعث می شود به آسانی بیمار شوید. استرس می تواند به تشدید علائم بیماری روانی شما کمک کند. به عنوان مثال، در اسکیزوفرنی، می تواند توهمات و هذیان ها را تشدید کند، در حالی که در اختلال دوقطبی، می تواند دوره های مانیا و افسردگی را ایجاد کند. دانستن اینکه چه موقعیت هایی باعث ایجاد آن می شود اولین گام برای مقابله با این تجربه بسیار رایج است. برخی از علائم رایج استرس عبارتند از:

• سردرد
• مشکل خواب
• درد فک
• تغییرات در اشتها
• نوسانات خلقی مکرر
• مشکل در تمرکز
• احساس پریشانی

 

افراد در چه شرایطی بیشتر مستعد استرس هستند؟

آستانه تحمل هر شخص متفاوت است. برخی از چیزهایی که شما را ناراحت می کند ممکن است فرد دیگری در برخورد با آن موضوع خم به ابرو نیاورد. به عنوان مثال برخی از افراد زمانی که ازدحام زیاد و محیط های پر سر و صدا را تجربه می کنند تحت تاثیر قرار می گیرند، در حالی که برخی دیگر به سکوت و اوقات فراغت واکنش نشان می دهند.

راه های کاهش استرس:

 • نخوابیدن کافی
• نداشتن افرادی که فرد را پشتیبانی کنند
• تجربه یک تغییر اساسی در زندگی مانند نقل مکان، مرگ یکی از عزیزان، شروع یک کار جدید، داشتن فرزند یا ازدواج
• تجربه سلامت جسمانی ضعیف
• خوب غذا نخوردن

کنترل استرس

توسعه یک رویکرد شخصی برای کاهش استرس می تواند به شما در مدیریت وضعیت سلامت روان و بهبود کیفیت زندگی کمک کند. هنگامی که متوجه شدید محرک های شما چیست، استراتژی های مقابله ای را آزمایش کنید. برخی از موارد رایج عبارتند از:

پذیرش نیازهای خود: محرک های خود را تشخیص دهید. چه موقعیت هایی باعث می شود که شما از نظر جسمی و روحی آشفته باشید؟ هنگامی که این را بدانید، می توانید زمانی که منطقی است از آنها دوری کنید و زمانی که نمی توانید از آن موقعیت ها دوری کنید با آن ها کنار بیایید.
مدیریت زمان: اولویت بندی فعالیت هایتان می تواند به شما کمک کند از زمان خود به خوبی استفاده کنید. ایجاد یک برنامه روزانه به شما کمک می کند تا نسبت به انجام وظایف و ضرب الاجل های روزمره مضطرب و پریشان نشوید.
تمرین آرام کردن خود: تنفس عمیق، مدیتیشن و آرام سازی تدریجی عضلات راه های خوبی برای آرام کردن خود هستند.یک استراحت کوتاه برای تمرکز مجدد مزایای زیادی دارد و منجر به افزایش کارایی شما می شود.

meditation


انجام فعالیت های ورزشی: زمانی را برای پیاده روی در بیرون، دوچرخه سواری یا رفتن به کلاس رقص برنامه ریزی کنید. هر کاری که انجام می دهید، مطمئن شوید که سرگرم کننده است. ورزش روزانه به طور طبیعی هورمون های کاهش دهنده استرس را در بدن شما تولید می کند و سلامت کلی بدن شما را بهبود می بخشد.

ورزش برای کاهش استرس

اختصاص زمان برای خود: می توان با انجام دادن کارهایی که احساس خوبی به شما می دهند مانند خواندن کتاب، رفتن به سینما، ماساژ گرفتن یا پیاده روی به سلامت روان خود کمک کنید.
مصرف غذاهای سالم: خوردن غذاهای فرآوری نشده، مانند غلات کامل، سبزیجات و میوه های تازه، پایه و اساس بدن و ذهن سالم است. خوب غذا خوردن نیز می تواند به تثبیت خلق و خوی شما کمک کند.

خوردن غذای سالم


خواب کافی: علائم برخی از بیماری های روان، مانند مانیا در اختلال دو قطبی، می تواند با کم خوابی ایجاد شود.
خودداری از مصرف الکل و مواد مخدر: مواد مخدر و الکل در واقع استرس را کاهش نمی دهند بلکه، اغلب آن را بدتر می کنند. اگر با سوء مصرف مواد دست و پنجه نرم می کنید، سعی کنید با خود آموزی آن ها را ترک کنید و یا از مراکز ترک اعتیاد کمک بگیرید.
صحبت کردن: برای دوستان، خانواده، مشاور و یا یک گروه پشتیبانی صحبت کنید، صحبت کردن می تواند کمک کننده باشد.
کمک گرفتن:
اگر اقداماتی که انجام داده اید کارساز نبود، ممکن است زمان آن رسیده باشد که با متخصص سلامت روان خود در میان بگذارید. او می تواند به شما کمک کند تا رویدادهای خاصی را که شما را تحریک می کند مشخص کنید و به شما کمک می کند تا یک برنامه برای تغییر آنها ایجاد کنید.

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.